Klik hier om de pdf versie van deze kijkwijzer te downloaden.

  LUISTEREN CATEGORIE 1 CATEGORIE 2 CATEGORIE 3 CATEGORIE 4
1 Klanken in woorden onderscheiden Ll kan de klanken niet onderscheiden: kort/lang, stemhebbend/stemloos, … Ll kan de klanken in eenvoudige, klankzuivere woorden onderscheiden. Ll kan de klanken in de meeste, ook niet-klankzuivere woorden onderscheiden. Ll kan de klanken in woorden goed (en in de goede volgorde) onderscheiden.
2 Mondelinge mededelingen m.b.t. concrete situaties begrijpen Ll begrijpt de mondelinge mededelingen niet. Ll begrijpt mondelinge mededelingen alleen als ze door beelden worden ondersteund. Ll begrijpt de meeste eenvoudige mondelinge mededelingen, ook zonder beelden. Ll begrijpt mondelinge mededelingen goed.
3 Mondelinge instructies begrijpen Ll begrijpt de mondeling gegeven instructies niet. Ll begrijpt eenvoudige mondelinge instructies van één stap. Ll begrijpt eenvoudige mondelinge instructies van meerdere stappen. Ll begrijpt de meeste mondelinge instructies goed.
4 Een beluisterd verhaal begrijpen Ll begrijpt voorgelezen verhalen niet.

Stamboom 1 en 2
Ll begrijpt voorgelezen  verhalen gedeeltelijk als ze door beelden worden ondersteund.

Stamboom 1 en 2

 

Ll begrijpt voorgelezen  verhalen grotendeels als ze door beelden worden ondersteund.

Stamboom 3 en 4

 

Ll begrijpt voorgelezen verhalen goed.

Stamboom 3 en 4
5 Plezier beleven aan het luisteren naar verhalen Ll vertoont geen motivatie om te luisteren naar verhalen. Ll vertoont weinig motivatie om te luisteren naar verhalen. Ll toont zich eerder gemotiveerd om te luisteren naar verhalen. Ll beleeft duidelijk plezier aan het luisteren naar verhalen.
6 Woorden in mondelinge communicatie begrijpen Ll begrijpt bij het luisteren veel woordbetekenissen niet.

Advertentie 1 en 2
Stamboom 1 en 2
Wegbeschrijving 1 en 2
Ll heeft bij het luisteren moeite met het begrijpen en/of het afleiden van betekenissen uit de context.

Advertentie 1 en 2
Stamboom 1 en 2
Wegbeschrijving 1 en 2
Ll kan de meeste woord-betekenissen bij het luisteren begrijpen en/of uit de context afleiden.

Advertentie 3 en 4
Stamboom 3 en 4
Wegbeschrijving 3 en 4
Ll begrijpt bij het luisteren nagenoeg alle  woordbetekenissen goed.

Advertentie 3 en 4
Stamboom 3 en 4

Wegbeschrijving 3 en 4

 

  SPREKEN CATEGORIE 1 CATEGORIE 2 CATEGORIE 3 CATEGORIE 4
1 Klanken uitspreken Ll kan de klanken niet correct uitspreken. Ll slaagt er zelden in de klanken correct uit te spreken. Ll kan de meeste klanken voldoende uitspreken. LL kan de klanken goed uitspreken.
2 Vertellen over concrete gebeurtenissen Ll kan niets vertellen over concrete gebeurtenissen. Ll kan slechts beperkt vertellen over concrete gebeurtenissen. Ll kan voldoende vertellen over concrete gebeurtenissen. Ll kan goed vertellen over concrete gebeurtenissen.
3 Mondeling verslag uitbrengen over een klasactiviteit Ll slaagt er niet in verslag uit te brengen. Ll slaagt er slechts met moeite in verslag uit te brengen. Ll kan voldoende verslag uitbrengen over een klasactiviteit. Ll kan goed verslag uitbrengen.
4 Mondelinge instructies geven Ll slaagt er niet in eenvoudige instructies van enkele woorden te geven. Ll slaagt er slechts met moeite in eenvoudige instructies te geven. Ll slaagt er voldoende in eenvoudige instructies te geven.

Wegbeschrijving 3 en 4
Ll slaagt er goed in eenvoudige instructies van enkele woorden te geven.

Wegbeschrijving 3 en 4
5 Plezier beleven aan het vertellen Ll vertoont geen motivatie om (verhalen) te vertellen. Ll vertoont weinig motivatie om (verhalen) te vertellen. Ll toont zich eerder gemotiveerd om (verhalen) te vertellen. Ll beleeft duidelijk plezier aan het vertellen (van verhalen).
6 Woorden in mondelinge communicatie gebruiken Ll kan bij het spreken een zeer beperkt aantal woorden actief gebruiken. Ll kan bij het spreken een beperkt aantal woorden gebruiken.


Ll kan bij het spreken een redelijk aantal woorden gebruiken.

Stamboom 3 en 4
Ll kan bij het spreken een groot aantal woorden actief gebruiken.

Stamboom 3 en 4

 

  GESPREKKEN VOEREN CATEGORIE 1 CATEGORIE 2 CATEGORIE 3 CATEGORIE 4
1 Vragen begrijpen

i.v.m concrete situaties

Ll begrijpt de vragen niet. Ll begrijpt eenvoudige gesloten vragen Ll begrijpt gesloten en eenvoudige open vragen Ll begrijpt de vragen goed.
2 Vragen beantwoorden

i.v.m. concrete situaties

Ll slaagt er niet in concrete vragen te beantwoorden. Ll kan concrete vragen slechts in enkele losse woorden beantwoorden. Ll kan de meeste concrete vragen met een korte zin beantwoorden. LL kan goed concrete vragen beantwoorden.
3 Vragen stellen

om ontbrekende informatie in te winnen

Ll slaagt er niet in vragen om informatie te stellen. Ll kan slechts gebrekkig  korte vragen om informatie stellen. Ll kan eenvoudige vragen om informatie stellen. Ll kan goed vragen om informatie stellen.

 

(Ll = De leerling, CATEGORIE 1 = start, CATEGORIE 2 = kleine vorderingen, CATEGORIE 3 = behoorlijke vorderingen, CATEGORIE 4 = doel bereikt.)