Klik hier om de pdf versie van deze kijkwijzer te downloaden.
LUISTEREN | CATEGORIE 1 | CATEGORIE 2 | CATEGORIE 3 | CATEGORIE 4 | |
1 | Klanken in woorden onderscheiden | Ll kan de klanken niet onderscheiden: kort/lang, stemhebbend/stemloos, … | Ll kan de klanken in eenvoudige, klankzuivere woorden onderscheiden. | Ll kan de klanken in de meeste, ook niet-klankzuivere woorden onderscheiden. | Ll kan de klanken in woorden goed (en in de goede volgorde) onderscheiden. |
2 | Mondelinge mededelingen m.b.t. concrete situaties begrijpen | Ll begrijpt de mondelinge mededelingen niet. | Ll begrijpt mondelinge mededelingen alleen als ze door beelden worden ondersteund. | Ll begrijpt de meeste eenvoudige mondelinge mededelingen, ook zonder beelden. | Ll begrijpt mondelinge mededelingen goed. |
3 | Mondelinge instructies begrijpen | Ll begrijpt de mondeling gegeven instructies niet. | Ll begrijpt eenvoudige mondelinge instructies van één stap. | Ll begrijpt eenvoudige mondelinge instructies van meerdere stappen. | Ll begrijpt de meeste mondelinge instructies goed. |
4 | Een beluisterd verhaal begrijpen | Ll begrijpt voorgelezen verhalen niet.Stamboom 1 en 2 | Ll begrijpt voorgelezen verhalen gedeeltelijk als ze door beelden worden ondersteund.Stamboom 1 en 2
| Ll begrijpt voorgelezen verhalen grotendeels als ze door beelden worden ondersteund.Stamboom 3 en 4
| Ll begrijpt voorgelezen verhalen goed.Stamboom 3 en 4 |
5 | Plezier beleven aan het luisteren naar verhalen | Ll vertoont geen motivatie om te luisteren naar verhalen. | Ll vertoont weinig motivatie om te luisteren naar verhalen. | Ll toont zich eerder gemotiveerd om te luisteren naar verhalen. | Ll beleeft duidelijk plezier aan het luisteren naar verhalen. |
6 | Woorden in mondelinge communicatie begrijpen | Ll begrijpt bij het luisteren veel woordbetekenissen niet.Advertentie 1 en 2 Stamboom 1 en 2 Wegbeschrijving 1 en 2 | Ll heeft bij het luisteren moeite met het begrijpen en/of het afleiden van betekenissen uit de context.Advertentie 1 en 2 Stamboom 1 en 2 Wegbeschrijving 1 en 2 | Ll kan de meeste woord-betekenissen bij het luisteren begrijpen en/of uit de context afleiden.Advertentie 3 en 4 Stamboom 3 en 4 Wegbeschrijving 3 en 4 | Ll begrijpt bij het luisteren nagenoeg alle woordbetekenissen goed.Advertentie 3 en 4 Stamboom 3 en 4 Wegbeschrijving 3 en 4 |
SPREKEN | CATEGORIE 1 | CATEGORIE 2 | CATEGORIE 3 | CATEGORIE 4 | |
1 | Klanken uitspreken | Ll kan de klanken niet correct uitspreken. | Ll slaagt er zelden in de klanken correct uit te spreken. | Ll kan de meeste klanken voldoende uitspreken. | LL kan de klanken goed uitspreken. |
2 | Vertellen over concrete gebeurtenissen | Ll kan niets vertellen over concrete gebeurtenissen. | Ll kan slechts beperkt vertellen over concrete gebeurtenissen. | Ll kan voldoende vertellen over concrete gebeurtenissen. | Ll kan goed vertellen over concrete gebeurtenissen. |
3 | Mondeling verslag uitbrengen over een klasactiviteit | Ll slaagt er niet in verslag uit te brengen. | Ll slaagt er slechts met moeite in verslag uit te brengen. | Ll kan voldoende verslag uitbrengen over een klasactiviteit. | Ll kan goed verslag uitbrengen. |
4 | Mondelinge instructies geven | Ll slaagt er niet in eenvoudige instructies van enkele woorden te geven. | Ll slaagt er slechts met moeite in eenvoudige instructies te geven. | Ll slaagt er voldoende in eenvoudige instructies te geven.Wegbeschrijving 3 en 4 | Ll slaagt er goed in eenvoudige instructies van enkele woorden te geven.Wegbeschrijving 3 en 4 |
5 | Plezier beleven aan het vertellen | Ll vertoont geen motivatie om (verhalen) te vertellen. | Ll vertoont weinig motivatie om (verhalen) te vertellen. | Ll toont zich eerder gemotiveerd om (verhalen) te vertellen. | Ll beleeft duidelijk plezier aan het vertellen (van verhalen). |
6 | Woorden in mondelinge communicatie gebruiken | Ll kan bij het spreken een zeer beperkt aantal woorden actief gebruiken. | Ll kan bij het spreken een beperkt aantal woorden gebruiken. | Ll kan bij het spreken een redelijk aantal woorden gebruiken.Stamboom 3 en 4 | Ll kan bij het spreken een groot aantal woorden actief gebruiken.Stamboom 3 en 4 |
GESPREKKEN VOEREN | CATEGORIE 1 | CATEGORIE 2 | CATEGORIE 3 | CATEGORIE 4 | |
1 | Vragen begrijpen i.v.m concrete situaties | Ll begrijpt de vragen niet. | Ll begrijpt eenvoudige gesloten vragen | Ll begrijpt gesloten en eenvoudige open vragen | Ll begrijpt de vragen goed. |
2 | Vragen beantwoorden i.v.m. concrete situaties | Ll slaagt er niet in concrete vragen te beantwoorden. | Ll kan concrete vragen slechts in enkele losse woorden beantwoorden. | Ll kan de meeste concrete vragen met een korte zin beantwoorden. | LL kan goed concrete vragen beantwoorden. |
3 | Vragen stellen om ontbrekende informatie in te winnen | Ll slaagt er niet in vragen om informatie te stellen. | Ll kan slechts gebrekkig korte vragen om informatie stellen. | Ll kan eenvoudige vragen om informatie stellen. | Ll kan goed vragen om informatie stellen. |
(Ll = De leerling, CATEGORIE 1 = start, CATEGORIE 2 = kleine vorderingen, CATEGORIE 3 = behoorlijke vorderingen, CATEGORIE 4 = doel bereikt.)