Klik hier om de pdf versie van deze kijkwijzer te downloaden.

 LEZENCATEGORIE 1CATEGORIE 2CATEGORIE 3CATEGORIE 4
1Klankzuivere woorden verklankenLl kan de klankzuivere woorden niet uitspreken.Ll kan eenlettergrepige klankzuivere woorden verklanken.Ll kan meerlettergrepige klankzuivere woorden verklanken.Ll kan de meeste klankzuivere woorden goed verklanken.
2Niet-klankzuivere woorden verklankenLl kan de niet-klankzuivere woorden niet uitspreken.Ll kan eenlettergrepige niet-klankzuivere woorden verklanken.Ll kan meerlettergrepige niet-klankzuivere woorden verklanken.Ll kan de niet-klankzuivere woorden

goed uitspreken.

3Schriftelijke instructies begrijpen/uitvoerenLl begrijpt schriftelijk gegeven instructies niet.Ll begrijpt schriftelijke instructies alleen als ze met beelden worden ondersteund.Ll begrijpt eenvoudige schriftelijke instructies.Ll kan nagenoeg alle schriftelijke instructies goed begrijpen.
4Informatie uit een gelezen tekst achterhalenLl kan de informatie uit een gelezen tekst niet achterhalen.Ll kan de boodschap uit eenvoudige teksten halen.Ll kan de boodschap uit een iets complexere tekst halen.

Stamboom 3 en 4
Ll kan goed de informatie uit gelezen teksten achterhalen.

Stamboom 3 en 4
5Plezier beleven aan het lezen van teksten/verhalen.Ll vertoont geen leesmotivatie.Ll vertoont weinig leesmotivatie.Ll toont zich eerder gemotiveerd om teksten/ verhalen te lezen.Ll beleeft duidelijk plezier aan het lezen van teksten/verhalen.
6Woorden in schriftelijke communicatie begrijpenLl begrijpt bij het lezen veel woordbetekenissen niet.

Advertentie 1 en 2
Ll heeft bij het lezen moeite met het begrijpen en/of het afleiden van betekenissen uit de context.

Advertentie 1 en 2
Ll kan de meeste woord-betekenissen bij het lezen begrijpen en/of uit de context afleiden.

Stamboom 3 en 4
Ll begrijpt bij het lezen nagenoeg alle  woordbetekenissen goed.

Stamboom 3 en 4

 

(Ll = De leerling, CATEGORIE 1 = start, CATEGORIE 2 = kleine vorderingen, CATEGORIE 3 = behoorlijke vorderingen, CATEGORIE 4 = doel bereikt.)