Omdat we ons de vraag stellen of leesbevordering de taalvaardigheid van nieuwkomers kan stimuleren, is het goed om eerst na te gaan wat leesbevordering precies inhoudt en wat de zin ervan is. De vraag hoe een leesomgeving er moet uitzien om het lezen door kinderen aan te moedigen houdt er rechtstreeks verband mee.
Woordenschat is de ‘drager’ van de taal en vooral die wordt door het lezen sterk beïnvloed. Maar een grotere woordenschat heeft ook positieve gevolgen voor de lees- en luister-, spreek- en schrijfvaardigheid van kinderen. Het tweede deel beschrijft wat precies de impact is van lezen en voorlezen op de verschillende aspecten van de taalvaardigheid van kinderen.
De term ‘leesbevordering’ spreekt voor zich: het plezier in het lezen en de motivatie om te lezen bevorderen. Maar leesplezier en leesmotivatie zijn geen doelstellingen op zich, wat we willen bereiken is de lees- en taalvaardigheid van leerlingen vergroten. Er zijn de laatste jaren enkele nieuwe didactische methodes ontwikkeld die datzelfde doel voor ogen hebben en daarbij ook van leesmotivatie uitgaan. We bestuderen deze methodes en gaan na wat de kernpunten van een leesbevorderende taaldidactiek zijn.